Unele platforme AI vor să licențieze Opere de la Casele de Discuri. Ar fi Etică vânzarea?

Disputele privind folosirea Operelor pentru antrenarea AI continuă. Vor licenția Casele de Discuri Drepturile de Autor către platformele AI? Imagine generată cu AI. DALL·E-2024-07-13-14.13.30
Disputele privind folosirea Operelor pentru antrenarea AI continuă. Vor licenția Casele de Discuri Drepturile de Autor către platformele AI? Imagine generată cu AI. DALL·E-2024-07-13-14.13.30

Preocupările legate de drepturile de autor ar putea determina mai multe platforme de muzică AI să semneze acorduri cu deținătorii de drepturi.

Pe fondul îngrijorărilor generalizate cu privire la problemele legate de drepturile de autor, se așteaptă ca platformele de muzică AI să semneze acorduri cu deținătorii de drepturi, pentru a achiziționa în mod legal melodii pentru formarea AI. Dar vor consimți de bunăvoie casele de discuri și artiștii? Sunt licențele suficiente pentru a garanta că AI este etică

Marile case de discuri vs. Platformele AI

Marile case de discuri din SUA sunt în prezent implicate într-un 🔖 proces de amploare împotriva Suno și Udio, două servicii populare de conversie a textului în audio, pe care le acuză că au folosit ilegal muzica deținută de casele de discuri pentru a-și antrena sistemele de inteligență artificială. Mai multe ziare americane, inclusiv The New York Times, au dat în judecată OpenAI, producătorul Chat GPT, pentru același motiv – utilizarea articolelor fără consimțământ.

Aceste preocupări legate de drepturile de autor survin într-un moment de finanțare frenetică a acestui sector. Suno a strâns 125 de milioane de dolari în luna mai, cea mai mare investiție făcută vreodată într-un start-up de AI muzical. Udio, lansat de foști cercetători de la DeepMind AI de la Google, a strâns 10 milioane de dolari în aprilie de la cofondatorul Instagram, Mike Kreiger, will.i.am, rapperul Common și firma de capital de risc Andreessen Horowitz. În octombrie anul trecut, Hook (care se concentrează pe remixuri realizate de fani) a obținut o finanțare de 3 milioane de dolari. În aceeași lună, Riffusion a strâns 4 milioane de dolari într-o rundă inițială. Iar lista continuă.

Industria muzicală s-a mobilizat pentru a implementa orientări privind modul în care companiile de ultimă generație își pot dezvolta modelele de inteligență artificială fără a afecta creatorii umani. Licențele sunt o soluție ușoară. YouTube este în prezent în discuții cu casele de discuri pentru a acorda licențe pentru melodii destinate noilor instrumente AI pe care site-ul deținut de Google intenționează să le lanseze în acest an, a raportat Financial Times. OpenAI a încheiat, de asemenea, acorduri cu diverse instituții media, precum Politico, The Atlantic și The Wall Street Journal.

Licențele pot fi incredibil de profitabile pentru titularii de drepturi, însă încheierea contractelor este complicată. Licențierea muzicii implică două drepturi de autor diferite: unul pentru compoziția unei piese și altul pentru master, adică înregistrarea și pregătirea produsului final.

Mulți artiști dețin doar primul, în timp ce casele de discuri sau editurile îl controlează pe al doilea, ceea ce înseamnă că titularul drepturilor de autor asupra masterului ar putea acorda licențe muzicale fără permisiunea artistului.

Din punctul de vedere al unui artist, dacă piesele bazate pe inteligență artificială încep să depășească propria lor muzică, reducându-le veniturile din drepturile de autor și putându-le afecta astfel cariera, aceste acorduri ar putea să nu mai fie atât de interesante.

De data aceasta, în caruselul licențelor muzicale, miza este mai mare pentru toți cei implicați“, a declarat Tatiana Cirisano, analist muzical și consultant la MIDiA Research. Ea a explicat că există un caz de dezechilibru al stimulentelor în joc.

Multe firme nou-înființate din domeniul tehnologiei muzicale ajung să utilizeze muzică fără licență pentru produsele lor, atât pentru că nu își pot permite licențe până nu se dezvoltă, cât și pentru că marile case de discuri și editorii s-ar putea să nu le acorde timp până nu se dezvoltă. Astfel, fondatorii fac pariul că, în momentul în care start-up-ul lor devine suficient de mare pentru a atrage atenția industriei muzicale, va fi în interesul deținătorilor de drepturi să păstreze muzica lor pe produs, iar start-up-ul va avea mai multe pârghii pentru negocierea licențelor.

În cele din urmă, “companiile aflate la început de drum nu au adesea suficiente stimulente comerciale pentru a face ceea ce trebuie“, a avertizat Cirisano. “Și cu cât industria muzicală și tehnologia se împletesc mai mult, cu atât mai mare va fi această problemă.”, a continuat ea.

 

Soluții etice pentru antrenarea AI cu muzică licențiată

Water & Music, o organizație de cercetare specializată în tehnologia muzicală, a avertizat într-un nou raport că folosirea inteligenței artificiale în mod etic implică mult mai mult decât acordarea de licențe.

Multe dintre aceste organizații muzicale păreau mai preocupate de protejarea veniturilor și a cotei de piață decât de stabilirea unui program etic cuprinzător pentru AI“, a scris fondatoarea Cherie Hu.

Nu este surprinzător faptul că atribuirea, consimțământul, compensarea și transparența datelor domină discuțiile despre etica AI în domeniul muzical, fiind în strânsă concordanță cu interesele financiare ale companiilor muzicale. Cu toate acestea, există o tăcere crudă cu privire la aspecte precum prejudecățile, siguranța și responsabilitatea utilizatorilor, precum și sustenabilitatea mediului și aspectele macroeconomice pe termen lung, cum ar fi ocuparea forței de muncă și dezvoltarea competențelor.

SURSA: Resident Advisor

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.