Jaime Herrera (K-M3L), de la Techno Factory la Teoria Perfekta

K-M3L, fondatorul Teoria Perfekta și pionier al scenei hardtechno din România, în studioul Radio DEEA
K-M3L, fondatorul Teoria Perfekta și pionier al scenei hardtechno din România, în studioul Radio DEEA

Jaime Herrera (K-M3L)- DJ, producător și proprietarul label-ului Teoria Perfekta, s-a născut în Venezuela în 1983. 41 de ani de viață dintre care 18 petrecuți pe scena muzicii electronice.

Seturile sale de DJ sunt explozive, energetice și cu mult dinamism, având un stil foarte potrivit Hardtechno, Acid, Neo Rave. A mixat în cluburi din Venezuela, Germania, Austria, Suedia, Italia și România (unde locuiește din 2012), printre altele. În momentul de față, se pregătește pentru primul său turneu în Mexic și Columbia dar și pentru o scenă comună cu artiști de elită precum Lorenzo Raganzini, Fernanda Martins și Angy Kore.

Se spune că dacă arunci cu o piatră într-un geam, geamul se sparge… Un principiu relativ simplu, dar care nu a funcționat la K-M3L. Când a început să mixeze hardtechno în România, nu numai că nu avea public dar era și criticat, să ne exprimăm frumos, pentru muzica sa. Însă, și-a văzut de treabă, adică de emisiunea Techno Factory pe care o avea la Radio DEEA, și ușor-ușor a început să crească și să devină cunoscut.

Anul 2025, când împlinește 18 ani în domeniul dj-ingului, îl găsește producând pentru nume majore din industria hardtechno, cum ar fi DSR Digital, Finder Records, Wicked Waves Recordings și pentru altele care au primit sprijinul celor mai mari DJ internaționali (Gaga, Richie Hawtin, Lea Dobricic, Danny Tenaglia, Mark Sherry, PETDuo, Marco Carola, Spartaque, N.O.B.A, Anela, Kerstin Eden, Horatio, Isabela Clerc și alții).

Din 2019, K-M3L este și proprietarul label-ului Teoria Perfekta, prima casă de discuri hardtechno din România, care a avut o prezență frecventă în top 100 Beatport al celor mai bune case de discuri Hardtechno din lume. Teoria Perfekta, influențată de sunete precum Hardtechno, Acid, Industrial, a avut sprijinul unor artiști precum Amelie Lens, Fatima Hajji, Adiel, Richie Hawtin, Nusha, Paco Osuna, PETDuo, Kerstin Eden, Gaga, Candy Cox, Carla Roca, Isabela Clerc printre alții.

K-M3L- 2007, Ciudad Ojeda - Venezuela
K-M3L- 2007, Ciudad Ojeda – Venezuela

Jaime Herrera și-a început cariera în 2007 în țara sa natală. Îndrăgostit de o româncă, pe care a cunoscută pe internet, a plecat din Venezuela cu destinația București, pentru a-și cunoaște iubita virtuală. A făcut  o „escală”, forțată, la Paris, unde, din cauza unor probleme cu actele, a ajuns la închisoare. Salvarea a venit de la iubita din România, o țară despre care știa doar că are o super echipă de fotbal.

K-M3l
K-M3l

Radio DEEA: Ești printre pionierii muzicii hard techno în România, gen pe care l-ai mixat în Venezuela înainte de a ajunge la noi?

K-M3L: Sigur. Mi-am început cariera în 2007, fiind influențat de un prieten care acum nu mai este printre noi. El m-a învățat, m-a inițiat, culturalizat… Mi-am cumpărat echipamente și,după 5 luni, eram rezident într-un club din Ciudad de Odeja (Venezuela).

Radio DEEA: Ți-a plăcut de la început genul asta muzical sau ai început cu un altul?

K-M3L: Am început cu Techno. Muzica s-a schimbat mult de-a lungul timpului…În 2007, Techno avea altă influență, era mai minimalist, avea sunete mai minimaliste. După 3 ani, am schimbat la Dark Techno. Exista Hard Techno, dar în 2009 era foarte diferit de cel care este acum.

K-M3L, 2008 CEO Ultraviolet Group în Venezuela
K-M3L
CEO Ultraviolet Group în Venezuela

Radio DEEA: Care este diferența dintre Hard și Dark?

K-M3L: Dark ul are basul învechit, foarte puternic, este mai tenebros. Hard Techno în momentul actual e foarte dansant, are vocal, este puțin comercial din punctul meu de vedere. E comestibil în momentul actual.

Radio DEEA: Dacă ar fi să faci o comparație între scena din Venezuela și cea din România, cum ar arăta?

K-M3L: Scena din Venezuela era bună chiar pentru techno, era ok și pentru minimal. Se făceau petreceri, festivaluri cu 200-300 de persoane. Erau mulți promoteri pe muzică electronică. În schimb, în România a fost greu, pentru că în 2012 nu exista public pentru dark techno și techno. Erau în schimb minimal și tech-house. Când spuneai că tu mixezi hardtechno, lumea se uita urât la tine.
Așa am început…M-am lansat pe piață după ce am trimis un mesaj la Radio DEEA.

K-M3L, 2015 Radio DEEA , Techno Factory
K-M3L, 2015 Radio DEEA, Techno Factory

Am fost primit să mixez și așa a apărut Techno Factory, o emisiune live în care oamenii mă luau peste picior pentru că puneam dark techno. Trimiteau mesaje în care spuneau o grămadă de prostii, dar nu i-am băgat în seamă. Eu mi-am văzut de treabă din 2013, până în 2018…În 2015, a început să se schimbe lucrurile cu hard tehno. Eu nu aveam evenimente, oamenilor nu le plăcea de mine. Eram dj de techno, nu de darktechno.

K-M3LCEO Ultraviolet Group în Venezuela
K-M3L CEO Ultraviolet Group în Venezuela

În 2015, începe să se audă mai mult vocal în hard techno, începe să aibă mai multe sunete comerciale… Atunci, am schimbat și eu stilul. Am zis: Hai să facem ceva, hai să creștem BPM ul. Eu mixam la 130, ceea ce era foarte mult pentru România, unde la o petrecere de minimal sau de tech house se mixa cu 122, 122.Totul s-a schimbat cu timpul.Eu mergeam la niște petreceri mici, cu muzica underground, petreceri care nu aveau nicio treabă cu hard techno. Acolo am început să mixez hard techno și așa au început oamenii să mă cunoască. Anul 2015 a fost foarte bun, au apărut evenimentele în București, am mixat la un festival în Timișoara, în deschiderea lui Fernanda Martins, un nume important pe scena hard techno a lumii la ora actuală.

Având radio showul la DEEA, am început să primesc feedback bun. Și așa, ușor-ușor, s-a dezvoltat muzica hard techno. În 2015, România a furnizat lumii întregi primul talent în hard techno – NUSHA – primul artist care a ajuns sus…e o artistă foarte mare.

Radio DEEA: Când ai început să-ți produci propriile piese?

K-M3L: În 2009. Pentru producție, am fost influențat de Richie Hawtin…Mă inspirau mai mult dj ii comerciali, niciunul de hard techno. Nu am copiat niciun dj, mă influențau anumite sunete folosite în mixurile lor. În 2015, am intrat prima dată în top mondial de hard techno, produceam piese pentru o casă de discuri foarte mare- Oxytecth Records.

K-M3L 2008 , CEO Ultraviolet Group în Venezuela
K-M3L 2008 , CEO Ultraviolet Group în Venezuela

Oxytecth Records, Luminar Records, Big Punch Records…acestea erau cele mai mari case de discuri hardtechno la acea vreme, împreună cu Finder Records a lui Sopik, care este și astăzi cea mai mare casă de discuri hardtech. Și din 2015 până în 2021, am intrat frecvent în top mondial ca producător. Am intrat în DSR Digital, Finder Records- un label foarte mare de hard techno, unde sunt elitele din scena electronică.  Dar eu am rămas cu hard techno vechi, și acum nu am mult timp să produc, am și evenimente.

Cum a luat naștere label-ul Teoria Perfekta

Radio DEEA: Cum ai ajuns de la Techno Factory la Teoria Perfekta?

K-M3L: În 2018 am plecat din București în Zalău, cu soția, și un an mai târziu am deschis Teoria Perfekta. A fost o perioadă de gândire, de analiză, aveam deja multe contacte în industria muzicală…și așa am decis să-mi deschid label. Deja după apariția celui de-al doilea LP, Fatima Hajji punea muzica noastră. Am plâns de bucurie pentru că am văzut că munca mea a dat rezultate, că muzica mea este mixată de elite.
Un european se descurcă mai ușor, obține mai repede succes, dacă are talent și tot ce-i trebuie…într-un an, ajunge cunoscut. În Venezuela, cine te vede?

K-M3L, 2015 Graz, Austria
K-M3L, 2015 Graz, Austria

Radio DEEA: Și cum îți explici că a început să placă publicului român dark techno?
K-M3L: Nu este încă o bază creată în România. Sunt oameni cărora le place, dar sunt puțini. Sunt cei care au locuit o perioadă în străinătate și s-au întors, oameni care au locuit în Germania, Franța, Italia… „Se îmbolnăvesc” acolo de techno și când vin aici, îl caută. Este un public foarte mic. În București, știu de la colegii mei, o petrecere bună adună 200 de persoane.
Ceea ce este foarte rău, pentru că eu am mixat în Suedia, Italia, Germania…cu 1000 de persoane. Aici, suntem grav…

Radio DEEA:Ce ne lipsește?
K-M3L: Ne lipsesc promoterii. Eu am casă de discuri și sunt promoter și fac party uri în Cluj cu 400-500 de persoane, când vin dj internaționali, și cu 200 când vin cei naționali.

Radio DEEA:Cum a fost la început când mixai la evenimente organizate de alții? Ți s-a întâmplat să nu îți primești banii?
K-M3L: Da, mi s-a întâmplat. În București, am avut probleme cu un promoter, care nu a plătit mai mult de 40 de persoane, printre ele aflându-mă și eu. A doua oară nu te mai întorci unde ai fost păcălit. Oamenii își dau seama și se feresc de astfel de indivizi care vor să distrugă scena de hard techno, și așa o scenă mică.

Radio DEEA: Revenind la Teoria Perfekta, ai la rândul tău dj rezidenți. Cum i-ai ales?
K-M3L: Am 9 rezidenți, șapte români și doi din Franța care locuiesc în Cluj. Am testat piața și ce am găsit bun, am băgat în echipă. Cleo, DA NA, GRVYWRLD, Godini, PRGMTK, AYE, Kaya și Tiacid.

Radio DEEA: Ce proiecte ai în prezent?
K-M3L: Mă concentrez pe evenimente internaționale. Pe 17 mai, mergem la clubul Arsenal din Budapesta, club cu o istorie mondială în hard techno. Pe 21 iunie, merg să mixez în Pacha, Barcelona, un club istoric internațional, unde ai parte de o experiență unică și unde nu am visat niciodată că voi mixa. Iar în octombrie, am turneu în Columbia.

Radio DEEA: Spune-mi, ce simți când mixezi?
K-M3L: Este o senzație să văd cum reacționează publicul la muzica pe care tu o pui. Simt bucurie, plăcere, nu am cuvinte să-ți descriu.

Radio DEEA: Ce sfat ai pentru dj ii aflați la început de drum?
K-M3L: Fiecare dj are forma și stilul lui. Nu toată lumea are aceeași creativitate în fața pupitrului. Eu fac ce spune mintea mea.

Radio DEEA: Talentul nu e suficient?
K-M3L: Nu. Trebuie să muncești. Am 18 ani de carieră. Nu trăiesc din muzică, am afacerile mele..În străinătate, se trăiește din muzică, pentru că se plătește foarte bine.

Radio DEEA: Și de ce nu te muți?
K-M3L: Eu vreau, dar soția mea nu își dorește să plecăm din România. Însă, simt că merg în direcția bună, colaborez cu DJ mari. În ultimele 7 luni, am crescut foarte mult ca artist. Am reușit prin multă muncă și disciplină.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.