Connect
To Top

Filme de exceptie de la Berlinale si Rotterdam în premieră în competitia BIEFF 2012!

bieffDupă ce au cucerit publicul Festivalurilor de la Berlin si Rotterdam, câteva dintre cele mai interesante „lecții de cinema” în materie de scurtmetraj ale anului vin în premieră în România, în Competitia Festivalului International de Film Experimental Bucuresti 2012, parte a demersului BIEFF de a conecta publicul românesc la cele mai originale tendințe ale cinema-ului contemporan.

Pentru detalii complete, va anuntam cu bucurie ca noul website BIEFF 2012 tocmai a fost lansat online: www.bieff.ro
 
Câstigător al Premiului DAAD în competitia de scurtmetraj Berlinale 2012 și premiat la numeroase alte festivaluri precum Sarajevo, Melbourne, Hotdocs etc, THE MAN THAT GOT AWAY este un musical-documentar cu un impresionant success de public ce spune povestea reală a vieţii unui dansator de pe Broadway (unchiul regizorului) în şase cântece originale.
Pe cât de surprinzător, pe atât de savuros, „un film excentric, cu o coloană sonoră excepțională şi coregrafii fabuloase, ce creează un portret plin de umor si profund emotionant”, cum il descrie Juriul Berlinalei.
Un adevărat „feel-good movie”!

Prezentat în premieră la Berlinale 2012, una dintre cele mai inedite experiente cinematice din Competiția BIEFF, IMPOSSIBLE EXCHANGE (SCHIMB IMPOSIBIL)
„se adresează direct spectatorului, pe care-l implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională.
La bordul unui vapor de lux, nişte turiști francezi negociază cu comerciantii libanezi de pe mal.
Momentul e dilatat prin slow-motion şi prin inserturi de text ce materializează un dialog imaginar între cele două părti implicate, imaginea reală dobândind astfel o interesantă dimensiune metaforică: nu mai e vorba doar de un schimb de marfă contra bani, ci de un schimb de locuri si statut în lume între localnic și turist.
Însă schimbul e imposibil, decalajul dintre lumile de care aparţin cei doi fiind imens.”
(Diana Mereoiu, BIEFF 2012)si în acest an, BIEFF continuă excelenta colaborare începută în 2010 cu Festivalul de la Rotterdam, aducând din nou la Bucuresti
câteva titluri de excepție din selecția oficială Rotterdam, dintre care amintim:
 O nouă incursiune în universul suprarealist al artistului vizual de origine română MIHAI GRECU – autor al ineditelor COAGULATE și CENTIPEDE SUN (BIEFF 2010) – GLUCOSE, combinând animaţia 3D şi filmarea propriu-zisă, reinventează spațiul nostru domestic, schimbându-ne percepţia asupra lui.
Într-o interpretare plină de umor si anxietate a ideii fizicii cuantice că putem exista simultan în două locuri, lucrurile familiare suferă stranii distorsiuni fizice și legile naturale nu mai sunt respectate.
Filmul creează astfel asocieri surprinzătoare între micro si macro univers, urmărind cu fascinatie cum fiecare pahar de apă devine un ocean cu peşti,
fiecare gălbenuş de ou freamătă în ceea ce par a fi explozii solare, peretii devin peisaje antarctice, în vreme ce peștii traversează sticla devenită permeabilă a acvariilor,  plutind în aer la fel de firesc ca și în apă. O experienţă puternic senzorială, GLUCOSE devine un inteligent comentariu despre universul în care trăim.
Tot de la Rotterdam, explorând aceeasi problematică a relativității perceptiei,  interesantii artişti vizuali italieni
Flatform vin la BIEFF cu două experimente fascinante.
57.600 SECONS Of INVISIBLE NIGHT AND LIGHT si A PLACE TO COME sunt două ingenioase colaje de iluzii optice, care ne destabilizează certitudinile,
demonstrând că ceea ce luăm drept realitate ar putea fi doar o iluzie.
In 57.600 SECONDS.., într-un singur cadru-secventă, aparatul de filmat surprinde câtiva oameni care pregătesc o filmare în exterior.
Acestia se miscă absenti, complet absorbiti de propriile gânduri si actiuni, fără să observe că în jurul lor încep să se intâmple fenomene stranii:
la fiecare câteva zeci de secunde ziua se preface în noapte si invers, în vreme ce un demiurg nevăzut pare să manipuleze aleatoriu vitezele de deplasare ale oamenilor.
O experientă fascinantă si nelinistitoare, care ne aminteste că, absorbiti în preocupările noastre limitate uităm de lucrurile importante si că viata trece în mare viteză pe lânga noi.
Amintind de BLOW-UP al lui Antonioni, A PLACE TO COME e un eseu filosofic ce pune în valoare puterea magică a aparatului de filmat de a transcende realitatea si a oferi, astfel, perspective surprinzatoare asupra lumii.
Demonstrând printr-un rationament sofist că ceea ce vedem pe ecran nu există, filmul ne pune percepția la încercare, atât vis-à-vis de cinema cât și de viață,
făcându-ne să ne chestionam propria existență în lume.

O fantezie tropicală cu skinheads de stânga și fluturi exotici, THE MEANING OF STYLE a sedus multe festivaluri de film precum Rotterdam, Sarajevo,
Telluride sau Bello Horizonte. Un studiu liric al subculturii skinheads din Malaezia, foarte asemănătoare celei din suburbiile britanice ale anilor ‘70, această instalatie video este o reflectie acidă si în acelasi timp extrem de seducătoare asupra relatiei dintre Est si Vest, dintre istoria coloniala britanică si cultura populară din sud-estul Asiei, reușind cu subtilitate să dezbată problematici complexe precum construirea identitătii prin imitație si felul în care colonialismul continuă să existe sub forma influentei mass media si a culturii occidentale.
De la Rotterdam vine și SHELTER, un tulburător eseu despre dragoste şi solitudine într-un singur cadru-secvenţă, ce pare că urmărește un moment din viața unui cuplu: o fată si un băiat, sprijinindu-se unul pe celălalt, obosiţi, pe ultimele scaune ale unui autobuz gol.
Treptat însă, natura relatiei dintre ei devine din ce în ce mai ambiguă – imbrătisările tot mai pasionale ale băiatului par, în mod straniu, să o lase total indiferentă pe fată.
În ciuda apropierii fizice, cei doi par dureros de singuri.
Se creează astfel un suspans cu totul neobișnuit, ce intrigă tot mai mult, până când, în final, filmul trece aproape imperceptibil graniţa dintre real şi fantastic,
pătrunzând într-o dimensiune paralelă, spirituală.
Ceea ce părea iniţial o scenă obişnuită devine o puternică experientă emoţionala si, în același timp, o contemplare a fragilităţii vieţii şi a fortei sentimentelor.
 
Şi anul acesta, Competiţia Internaţională BIEFF se anunţă foarte strânsă, cu un program plin de bijuterii cinematografice de neratat.
Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu.  Intrarea la proiectiile si evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading Disqus Comments ...