Erotica stranietăţii

Erotica stranietatii atelier Fundatia Calea Victoriei

Ne auzim adesea spunând că toate aceste întâlniri cu altul, cu ceea ce nu ne este propriu, au puterea de a ne îmbogăţi viaţa. Ne dăm seama că, dacă este să iubim ceva, nu putem iubi decât alteritatea, un altul pe care nu îl avem şi de care suntem atraşi. Imaginea altului este întotdeauna reprezentarea predilectă a eros-ului. Iar a iubi înseamnă a fi orientat spre alteritate.

Însă, în pofida seducţiei manifestate de stranietate – în mrejele căreia ne place să ne lăsăm prinşi –, ne temem de necunoscutul pe care ea îl face manifest. Suntem înclinaţi, de aceea, să îmblânzim străinul, să ameliorăm stranietatea şi să îi domesticim zestrea de necunoscut pe care o aduce. De cele mai multe ori reuşim sa o facem. Din mireasma spectrală a noului venit nu mai rămâne decât o urmă ştearsă. O amintire. Un fel de „spectru” al spectrului.

Se întâmplă, însă, ca străinul să fie de nedeterminat. Se va sustrage controlului nostru pentru a ne arată ca fiind, în mod fundamental, supuşi. Logica relaţiilor cotidiene este răsturnată de prezenţa Străinului-Monarh.

 

Tematica atelierelor:

1. „A da” şi „a lua” în limbile indo-europene. Lexicul stranietăţii şi naşterea lingvistică a ospitalităţii. Limbajul – prima instituţie a ospitalităţii. Odiseu – între vicleniile străinului şi binefacerile itineranţei. Comunitatea cu (in)amicul.

2. Funcţia dislocantă a străinului în dialogurile platoniciene. Străinul – model al itineranţei şi temei profetic al ştiinţei sau al societăţii absolute.

3. Străinul imposibil de recuperat sau despre străinul-stăpân. Sofocle şi Eschil: străinul nerecuperat Cultul lui „Dyonisos cel străin”, Dyonisos itinerantul.

4. Aşteptarea mesianică de la iudaism la eschatologia christică: mediul ascetic şi imaginea lui Christos, străinul întâlnit pe drumul spre Emaus. Pneumatologia creştină – perpetua itineranţă către un Dumnezeu străin şi depotrivă intim.

5. Revoluţia cunoaşterii în modernitate. Teoriile contractului social. Străinului devine instrument, iar stranietatea îşi pierde dimensiunea profetică şi întemeietoare. Secolul XX: Statul etatist şi atoate-văzător (panoptikon). Reîntoarcerea stranietăţii: eliberarea străinului şi reabilitarea ospitalităţii „absolute”.

 

Erotica stranietăţii

Lector: Andrei Gaitanaru
Numar ateliere: 5
Frecventa: saptamanal
Tip: Teoretic
Cost: 150 ron
INSCRIERI LA CONTACT @ VICTORIEI . RO

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.