Bucharest International Experimental Film Festival BIEFF

bieff header 4000px 300dpi

Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF merge mai departe in excelenta colaborare cu industria de film olandeza, inaugurand parteneriatul cu IDFA Festivalul International De Documentar Amsterdam
– cel mai important festival european de film documentar, numit şi “Cannes-ul documentarului” -, care se adauga colaborarii de trei ani cu EYE Film Institute Netherlands.

Tarile de Jos sunt unul dintre liderii internationali in domeniul filmului experimental si artei vizuale, atat datorita talentului si deschiderii catre experiment,
cat si gratie generosului sprijinului national acordat acestui tip de cinema: de la finantare, productie, distributie, promovare in festivaluri si pana la formarea publicului.
In acest context, colaborarea cu Tarile de Jos devine un element esential pentru misiunea educationala a BIEFF si pentru sustinerea cinema-ului experimental romanesc.
IDFA proiecteaza anual peste 300 de documentare.
David Maysles, Raymond Depardon, Werner Herzog, Ulrich Seidl sunt doar câțiva dintre regizorii ale caror filmele documentare au fost proiectate în premieră mondială la Amsterdam.
IDFA prezintă în cadrul BIEFF secţiunea sa destinată documentarului experimental, PARADOCS.
Aceasta secțiune inedită expune ce se întâmplă în afara tratării estetice tradiționale a documentarului, la granița dintre film și artă vizuală si pe acei autori
care exploreaza noi mijloace artistice de a face dreptate complexității realului.
Programul IDFA Paradocs, prezentat cu sprijinul Ambasadei Regatului Tarilor de Jos și Fundației Konrad Adenauer, propune cateva dintre cele mai incitante experimente ale ultimului an. 

I_Will_Forget_This_Day_01.jpg
Desemnat drept cel mai bun film documentar la Festivalul de la Tampere 2012 și extrem de apreciat în circuitul festivalier internațional,
I WILL FORGET THIS DAY este un eseu pe marginea stării de spirit a femeilor aflate pe punctul de a face avort.
Un studiu incisiv despre dificultatea de a lua decizii morale în conditiile realităților sociale dure din Rusia.
Regizoarea ALINA RUDNITSKAYA reușește, in mod paradoxal, ca printr-o observatie aparent “detasata” sa ajunga foarte aproape emotional de personaje.
Un demers umanist în care nu se emit nici judecăți de valoare, nici verdicte, spectatorul fiind lăsat să observe limbajul corporal și privirea femeilor,
ce tradeaza conflictele lor interioare.

Proiectat în premieră la Festivalul de la Venetia, CRUST este o excelentă cercetare cinematografică a procesului de industrializare prin care  China trece în prezent.  Compoziții vizuale de factură expresionistă si  sound design-ul elaborat plasează CRUST pe tărâmul poeziei industriale,
în care destine umane anonime îsi urmează cursul, captive in interstițiile mecanice.  Oaspete în mai multe ocazii al Festivalului de la Veneția,

 

regizorul WENHAI HUANG îsi doreste ca filmele sale să nu fie văzute exclusiv în străinătate,  ci ca si chinezii să le poată vedea si să privească realmente în oglinzile pe care el a încercat să le creeze prin documentarele sale.

CRUST_02_.jpg

Un dialog intre vieti private si probleme geopolitice contemporane, PRINTED MATTER investighează impactul emotional al materialului de arhivă ca declansator de rememorari personale si,  implicit, de interpretări subiective ale istoriei.
Conceput ca o examinare a unor negative fotografice făcute de tatăl unuia dintre regizori (un fotoreporter independent), comentată de sotia lui,
filmul devine atât o cronică vizuală a conflictului israeliano-palestinian, cât și o  dezvăluire autobiografică intimă,  scene cotidiene alternând cu evenimente istorice memorabile. „Ca o capsulă fragilă a timpului, dirijată din afara cadrului de încântătoarea voce joasă a acestei femei,  PRINTED MATTER îsi poartă spectatorii într-o călătorie înapoi în timp – în intimitatea istoriei politice si în politica vieților intime”,  spun regizorii SIRAH FOIGHEL BRUTMANN si EITAN EFRAT.
BIEFF este onorat să colaboreze pentru al treilea an consecutiv cu institutia publica olandeza care joaca cel mai important rol in promovarea cinema-ului contemporan olandez, EYE Film Institute Netherlands.
EYE Film Institute aduce la Bucuresti, cu sprijinul generos al Ambasadei Regatului Tarilor de Jos, o selectie a celor mai interesante scurtmetraje experimentale olandeze recente,  program realizat de curatorul Anna Abrahams, Directorul EYE Experimental si, de asemenea, membru al juriului BIEFF 2012.

Daughters_01.jpg

Dintre acestea amintim:

Prezentat în festivaluri precum Rotterdam şi Cinema du Reel, DAUGHTERS este un documentar intim despre familie.
După ce a trăit zece ani în străinătate, Marta se întoarce în Polonia, pentru a-şi ajuta mama la golirea apartamentul bunicii recent decedate.
Combinatia dintre filmarile pe 8 mm din arhiva de trei generatii a familiei si discutiile de pe Skype transmit spectatorului implicatiile afective ale distantei
dintre mama si fiica. Personal si emotionant, DAUGHTERS surprinde transformarea interioara a personajului:
de la perceperea responsabilitatilor familiale ca o datorie impusa de societate, la asimilarea lor ca legatura umana profunda.

Motor_01.jpeg
MOTOR urmareste comportamentul straniu al unor persoane ce locuiesc in comunitatea restransa a unui bloc,
in care paranoia si zvonurile se raspandesc precum un virus.
Regizoarea SIMONE BENNET declara: “filmul vorbeşte despre actualul climat politic din Olanda, unde oamenii se infectează unii pe alţii cu negativism,
paranoia şi suspiciune, şi nu cu dragoste.
Dar MOTOR nu vorbeşte numai despre Olanda.
Am făcut un film despre condiția umană.”

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.