Connect
To Top

BIEFF promoveaza pe plan international filmul experimental si arta vizuala romaneasca!

bieffBIEFF continua demersul initiat in editiile anterioare, de a promova cinema-ul experimental și arta vizuală românească, prin prezentarea celor mai recente experimente românești atât publicului autohton cât si unor profesioniști de top ai industriei cinematografice internationale.

 

In plus BIEFF facilitează întâlnirea directă între artiștii români si acesti profesionisti,
invitați la București atât ca membri ai Juriul Competiției Internaționale BIEFF 2012 cât și în calitate de reprezentanți ai programelor speciale BIEFF:
CHRISTOPHE LEPARC, Managing Director al QUINZAINE DES RÉALISATEURS, sectiune paralelă a Festivalului de Film de la CANNES.
JONATHAN POUTHIER, responsabil de programele de cinema ale Muzeului Naţional de Artă Modernă CENTRE POMPIDOU din Paris.
FRANÇOIS BONENFANT, Head of Studies în cadrul LE FRESNOY – Studio National Des Arts Contemporaines.
ANNA ABRAHAMS, Project Leader Programming în cadrul EYE FILM INSTITUTE NETHERLANDS.
BRIGITTA BURGER UTZER, director al SIXPACKFILM, cel mai important distribuitor de cinema de avangardă şi artă vizuală din Austria.
 
BIEFF este primul eveniment din România care promovează zona de graniţă dintre cinema şi artele vizuale, oferind vizibilitate unor artişti vizuali proeminenţi, ale căror lucrări sunt  prezentate cu precădere în muzee şi galerii de artă şi doar rareori în săli de cinema. “O facem din convingerea că această zonă de graniţă e un teritoriu extrem de fertil din punct de vedere creativ, din care au provenit de-a lungul anilor voci artistice unice precum Peter Greenaway, David Lynch, Derek Jarman, Andy Warhol, Stan Brakhage şi alţii.”, declara Adina Pintilie, curatorul BIEFF.
 
BIEFF prezintă, în premieră internațională, ultima lucrare a artistului vizual Calin Dan, STILL LIFE 20th C. Un nume consacrat în arta contemporană, Calin Dan a participat la expozitii si festivaluri de film de prestigiu precum Bienalele de la Veneţia, Manifesta, Festivalurile de la Rotterdam sau Oberhausen. La granița dintre ficțiune și documentar, STILL LIFE 20th C. se bazează pe surse autobiografice, spunând povestea bunicii autorului: amintirile acestei femei închise fără proces, pe motive politice, în 1948, de către regimul comunist din România se intersectează cu cele ale artistului. Aparent o descriere a felului în care viața de zi cu zi obișnuia să se desfășoare în comunism, filmul face referire la multiple straturi ale istoriei secolului al XX-lea, cu încărcătura sa de confuzie ideologică, vinovăţie, opresiune şi memorie alterată de traumă.
 
Prezentat la Bienala de la Veneția, la Centre Pompidou și Haus der Kultur der Welt, RITE OF SPRING al artiștilor vizuali Mona Vatamanu și Florin Tudor explorează în mod poetic problematica schimbării, pornind de la simplul gest al unor copii de a aprinde focuri ce ard puful plopilor. „Un ritual anual practicat de copii, outsideri ai unui sistem de gesturi automate repetate zilnic de cei care trăiesc în această lume, o metaforă a scânteii care declanșează revolta împotriva ordinii actuale, ducând astfel la schimbare. Aceste mici focuri (…) ar putea fi focurile din suburbiriile franceze din ultimii ani, veșnicii evacuați și repatriați rromi, protestele anti-război de pe tot globul împotriva conflictelor armate din Irak și Afganistan sau chiar revoltele celor care speră la o lume egală in Africa de Nord sau Orientul Mijlociu.”, spun autorii.
 
BIEFF prezinta de asemenea cateva interesante experimente cinematografice, care testeaza cu curaj zone cu totul diferite cu cele explorate de obicei in cinema ul romanesc.
Un mix postmodern de dans contemporan și cinema,  COLLECTIVE IDENTITY, semnat de coregrafa Sandra Mavhima si directorul de imagine Radu Aldea, e o propunere deosebit de originala în peisajul cinematografic românesc. Intr-un spatiu post-industrial, intr-o lume pe cale de dezintegrare, un grup de dansatori lupta pentru a-si redobandi unicitatea. Un profesor de balet clasic, întruchipând o eră apusă a armoniei, cere rigoare și perfecțiune studenților săi, care insa refuza sa se incadreze in tipare, aparand ca ființe complexe într-o perpetuă transformare. Cu un sound design visceral in care armoniile clasice sunt permanent destabilizate de dizarmonii electro-industriale, cu o scenografie, o imagine si o expresivitate corporala impresionante, COLLECTIVE IDENTITY e un seducator eseu senzorial despre libertatea interioara.
 
Desemnat Cel Mai Bun Scurtmetraj la Festivalul de Film de la Dublin, DONNA MUST DIE, de Dragos Dulea si Ismail Jamaludin, este „o pastișă de film noir și, totodată, un omagiu adus pastișorului par excellence, The Mighty Tarantino.” (Lavinia Cioacă, FILM MENU) Fred, un soț pasiv-agresiv se confruntă cu o puternică dorință de a-si anihila nevasta ultra-plictisitoare, dupa ce aceasta îi distruge din greșeală piticul de grădină, lucrul la care ține cel mai mult. Făcând aluzie la filme postmoderniste precum PULP FICTION, SIN CITY-ul lui Rodriguez sau THE MAN WHO WASN’T THERE al fraților Coen, filmul este o joacă delectabilă pe marginea stereotipului de criminal cu inserții stilistice de graphic novel.
 
Câstigător al Premiului Canal+ la Festivalul de la Montpellier, VACA FINLANDEZA, de Gheorghe Preda, desi clasic ca naratiune si mizanscena, este binevenit in programul BIEFF printr-o problematica extrem de actuala si controversata, pe care o dezbate cu un umor absurd de foarte buna calitate: excentricitatea și gratuitatea artei contemporane. Inspirat de Guillermo Vargas, un artist care a expus în 2008 la Bienala Centroamericana o lucrare foarte originală (un câine care a fost lăsat să moară de foame), filmul urmareste povestea unui fermier care vinde o vacă unui muzeu de artă contemporană, neștiind că expunerea acestui animal într-un muzeu va cauza schimbări radicale în viața lui. Pornind de la întrebarea: este normal ca un artist să lase un animal să moară de dragul artei?, VACA FINLANDEZA va naste cu siguranta dezbateri pasionate.

Seria experimentelor cinematografice e completata de cateva interesante scurtmetraje de debut semnate de tinere autoare, prezentate in premiera internationala la BIEFF.
In zona esteticii experimentale “clasice”, a avangardei americane a anilor 60′, ABSORBED, semnat de artista vizuala Ileana Stanciulescu (Colour Nurse), este un poem vizual captivant filmat pe iPhone. Intr-o atmosfera hipnotica, creata atat de oniricul imaginilor, cat si de vibrantul soundtrack electronic semnat de Tanz Ohne Music (Dan Serbanescu), urmarim o calatorie fascinanta in subconstientul uman.
 
De la Cluj vin: CONFESIUNI, al Ligiei Smarandache, – un elegant mix de animatie si filmare propriu-zisa, intr-un eseu despre efemeritatea vietii si sensul trecerii noastre prin ea – si CONNECTION LOST, realizat de Paula Onet si Manuela Borza, ce inregistreaza conversatiile de pe Skype dintre cele doua autoare aflate la studii in strainatate si rudele ramase acasa, realizand astfel un interesant studiu despre legaturile de familie, despre (non)comunicare si prejudecati.

De asemenea BIEFF prezinta doua scurtmetraje semnate de doi tineri si promitatori regizori romani, absolventi ai Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti, ORIZONT de Paul Negoescu si TIMI, de Cristi Iftime, filme deosebit de apreciate in circuitul festivalier international.
 
Prezentat în premieră la CANNES în cadrul SEMAINE DE LA CRITIQUE 2012, si proiectat la Sarajevo, Namur, Milano etc, ORIZONT urmareste viata unui pescar singuratic, a carui rutina zilnică pare să fie de netulburat, până când cineva (sau ceva) intrerupe ritmul lent și repetitiv al existentei sale. Amintind de „Bătrânul și marea”  lui Hemingway, filmul capata o dimensiune contemplativa, vorbind de amestecul de fascinatie si spaima pe care il resimtim in fata misterelor universului.

Într-un singur cadru secvenţă de 10 minute, TIMI, selectat la Festivalurile de la Tampere, Tel Aviv si Sao Paulo, este un studiu incisiv al naturii umane. Olga și Nicu sunt la mare într-un sejur plătit de stat pentru Timi, un băiat de zece ani cu tulburări comportamentale, pe care il au în asistență maternală. Cei doi fac planuri de vacanță, fără a-l include și pe Timi, care încearcă în acest timp să doarmă, uneori aproape nedistingându-se printre bagajele din pat. Curajoasa optiune regizorala de a “nu interveni”, aparenta “distanta” a stilului observational creata de lipsa tăieturilor de montaj şi camera fixă, fac impactul emoţional al filmului cu atât mai puternic, ridicand întrebarea: cine sufera, de fapt, aici, de „tulburari comportamentale”?
 
Alaturi de proiectiile propriu-zise, BIEFF organizeaza seminarul intitulat: „SECRETELE PRODUCȚIEI ȘI DISTRIBUȚIEI DE FILM EXPERIMENTAL ȘI ARTĂ VIZUALĂ ÎN EUROPA”, platformă de întâlnire între profesioniștii straini invitati, principalele structuri educaționale românești din domeniu – Universitatea Nationala de Arta Teatrală și Cinematografică București și Universitatea Națională de Arte -,  și studenții și profesioniștii români din film și arta vizuală. Seminarul reprezintă o ocazie de neratat pentru cineaștii din România de a intra în contact cu piața internațională de film experimental și artă vizuală. Seminarul este deschis tuturor regizorilor și artiștilor vizuali români, indiferent de genul în care creează și de experiență. În același timp, departamentele de film și artă vizuală ale Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică București și Universității Naționale de Arte le vor prezenta distinșilor invitați cele mai recente producții studențești, stabilindu-se astfel o platformă esențială de colaborare între principalele instituții de artă vizuală și film din România și aceste prestigioase festivaluri, institutii si distribuitori straini.
Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading Disqus Comments ...