Oswald Gayer, regizorul si fondatorul Teatrului Logos, actor şi regizor la teatre diferite din Elvetia Austria Germania si SUA. – Teatre particulare proprii: la München – “Theater im Würfel”, la Viena – “Theater Pro Logos”, cu experienţe în toate domeniile: Actorie, Regie, Scenografie, Costume.
Este actor plurivalent, inzestrat cu darul conversaţiei, un regizor cu un simţ al descoperirilor valenţelor esenţiale, este iniţiatorul şi coordonatorul studioului de teatru pentru arta şi vorbirea misterială Teatrul Logos, teatru independent în Bucuresti. Cand stai de vorba cu domnul Oswald Gayer, constaţi că este o personalitate carismatică care împartaşeşte viziunea despre teatru, spectacole, proiecte cu o naturaleţe aparte reuşind să pună şi o cantitate de umor ce ne aduce o bucurie aparte. A lucrat mulţi ani în străinatate şi marturiseşte sincer că viaţa a fost darnică cu el. Caută formele iniţiale, „un mijloc de a transporta pe calea frumosului adevăruri profunde, cele spirituale, ale zonei de dincolo de planul fizic”.
,,Occidentul caută în teatru tot mai mult politicul şi socialul, sunt omul ce nu vreau să fac parte din această manipulare, ,,dezvoltări pur materialiste”. Toate aspectele trebuie să existe în teatru, dar unul anume nu trebuie să lipsească. Teatrul trebuie să devină o pepinieră de căutători de Logos. Viziunea mea regizorală reprezintă totalitatea codurilor scenice prin care eu ca regizor trebuie să sugerez actorului doar drumul şi fizionomia personajului, ca imediat actorul să-şi găsească cele mai potrivite mijloace de expresie, prin improvizaţie care dau naştere la rostirea adevărată a textului, dar şi executarea credibilă a indicaţiilor mele regizorale. Trupa de actori a Teatrului Logos nu doreşte să inventeze teatrul din nou, ci să se apropie de enigmele uitate, să redescopere pentru un timp nou, cauzalităţile dorului de mister şi necesitatea cunoaşterii acestuia. Teatrul este o sursă de inspiraţie, mai mult decât atât, pentru că poate educa şi informa.”
L.Ș. :În anul 1998 aţi infiinţat acest teatru independent. De ce i-aţi pus denumirea Teatrul Logos?
O.G. :Revenirea mea în România a fost legata de destin iar preocupările mele teatrale au dat naştere Teatrul Logos, în anul 1998. Să crezi şi să creezi un spaţiu independent înseamna să ai curaj şi încredere în forţele proprii, în ale destinului tău. Intenţia de a forma un teatru independent a existat înca din anul 1985, intenţie care a căpătat contur după o lungă perioadă de activitate intensă la teatre municipale şi de stat, din Austria, Germania şi Elveţia. Experienţa din aceste teatre a fost bogată şi fundamentală, am avut alături mari personalităţi creatoare precum: domnul David Esrig şi Niki Wolcz, Abby Kitzel. Am pus bazele acestui teatru la Viena. Teatrul Pro Logos în St Pölten un “Altfel de Teatru de Vara” care a umplut gaura estivală din programul teatrelor din capitala landului St. Pölten. A fost înfaţisat basmul dramatic al lui Grillparzer “Visul de-o viata”, cu care teatrul Pro Logos si-a prezentat primacreatie, si aceasta nu numai ca promitea mult, dar însemna deja mult. Initial i-am pus titlul de Prologos, dar era prea legat de semnificaţia prologului unei piese, pe când Logos înseamna spirit universal, cuvântul creator, conotaţia de Christos din tradiţia crestină, iar la greci apare ca raţiune cosmică. Intenţia de bază pentru acest teatru a fost un mare dor dupa teatrul antic şi misterial, mai precis dupa cult. Am găsit în România primul tratat despre teatru, tradus din sanscrită, care se numeşte Natyasastra. Vorbim de teatrul care a existat în India, care se juca înainte de a exista teatru în Grecia antică. Lucru care nici nu se învăta la şcoală. Aşa mi-am dat seama că în 30 de ani de carieră, ceea ce mi-a lipsit mie a fost tocmai acest aspect, cel sacral şi cultic al meseriei noastre.
Arta are capacitatea de a sintetiza răspunsurile unor domenii percepute în genere ca domenii separate, precum ştiinţa, economia, politica, religia, limitate în visiune şi dogme prin chiar subiectul lor de lucru. Arta poate oferi o alternativă existentială, ca sinteză vie, deasupra acestora, unde religia, ştiinţa, şi artisticul formează o unitate creatoare de armonie, care conduce la o viziune integrală asupra existenţei şi a lumii. Sensul meseriei noastre este de a da trup artistic invizibilului, de aceea Teatrul Logos îşi fundamentează abordarea şi pe impulsurile lui Rudolf Steiner – filosof, cercetator spiritual, artist, pedagog şi gânditor austriac, fondatorul Antroposofiei, al Modelării Vorbirii, al pedagogiei Waldorf, al Euritmiei, agriculturii biodinamice şi a medicinei antroposofice. Aceste impulsuri au încurajat încercarea noastra de apropiere, de ceea ce transpare ca mister, în vorbire şi mişcare. Astfel, abordarea noastră se lasă calauzită de întrebări ale căror răspunsuri, cu final deschis, sunt dobândite prin experiment, prin meditarea în acţiune. Prin această căutare, Teatrul Logos propune o alternativă la tendinţele actuale în arta actorului, o pătrunderea prin exerciţii meditative în fiinţa lăuntrică, în taina acestor domenii. Izvorul sacru al fiecarui mijoc de expresie este limbajul iniţiator, este valenţa arhetipală pe drumul de cunoaştere al actorului, este provenienţa misterială a tuturor artelor.
L.Ș. :De ce are nevoie un teatru pentru aş menţine publicul?
O.G. :Teatrul are nevoie de tot ce am numit şi de integralitate care trebuie să producă un şoc spiritual-estetic asupra spectatorilor. Prin teatru, omul a ridicat cele mai importante întrebări Divinităţii, apoi societăţii, apoi lui însuşi. Teatrul este după părerea mea, singura formă prin care omul poate să ramână o fiinţă întregrală, cu acces total la bine, frumuseţe şi adevăr.
Nu rataţi „Peer Gynt” de Henrik Ibsen ce se va juca Sâmbătă 30.03. 2019.
Piesa este o dramă hazlie şi tragică totodată a căutării Eului, de către erou, care însă, ca mai tot omul, face în neştiinţa sa despre destin, libertate şi mântuire totul pentru a pierde sinele şi şansa vieţii, alături de împlinirea spirituală. Peripeţiile prin care este târât eroul, sunt atât de diverse şi ispititoare şi extreme pe cât rămân de nepătrunse şi nefolosite în substanţa lor de trezire spre o mai înaltă înţelegere a tâlcului meta”zic al existenţei. Salvarea vine, ca întotdeauna prin Dragostea pe care i-o poartă zâna lui. O poveste. Dar ea ne priveşte pe toţi.
Spectacolul durează 120 de minute.
Peer Gynt: Marian Simion, Aase mama lui Peer: Sidonia Bogomaz / Doina Șandru Solveig: Alina Dumitrelea / Andreea Roxana Neagu Ingrid: Andreea Ramona Pasăre Tatăl mirelui: Ilie Bogdan, Mirele: Dan Bălășoiu Femeia în verde: Valentina Visarion Regele Trolilor: Ilie Bogdan Anitra: Valentina Visarion Dr. Begriffenfeld: Doina Șandru Huhu: Ilie Bogdan Felahul: Sidonia Bogomaz Pană: Andreea Ramona Pasăre Topitorul de nasturi: Valentin Andrieș / Cristian Constantinescu Slăbănogul: Doina Șandru Călătorul: Dan Seevaldt-Bălășoiu
Pe data de 20.04.2019 va avea loc o PREMIERĂ PE ŢARĂ, – “Renăscut”-
Căile vieţii lui August Strindberg şi Carl Ludwig Schleich
Prima piesă din istoria teatrului românesc, care tratează explicit tema reîncarnării.
Piesa “Renăscut – Căile vieţii lui August Strindberg şi Carl Ludwig Schleich” de Wilfried Hammacher, este o dramă, sub formă de biografie spirituală, a destinului lui August Strindberg marele dramaturg suedez.
Proiectul pune în rama cercetării şi mijloacelor artistice o temă încă insuficient reflectată a zilelor noastre – destinele multiple, metempsihoza, existenţele paralele. Acţiunea se ridică pe vorbele lui Strindberg “sufăr pentru greşeli neştiute dintr-un trecut anterior” şi poartă personajul principal prin diferite perioade istorice, începând cu Egiptul antic.
Într-un secol al interferenţelor şi preocupării pentru depăşirea limitelor de mentalitate dar şi artistice, se urmăreşte studiul şi lucrul la un SPECTACOL PE O TEMĂ TABU, TEMA REVENIRII, A REÎNCARNĂRII SUFLETULUI UMAN, dar care totuşi are baza în viaţa şi opera unui mare dramaturg ca plecare pentru cercetarea de noi mijloace artistice teatrale.
Astfel ea devine în primul rând o efervescentă temă de studiu actoricesc; găsirea instrumentelor cu care actorul să se apropie de posibilitatea asumării şi susţinerii unui personaj cu multiple destine.
Actorii:Alina Dumitrelea, Doina ȘandruBogdan, IlieSidonia Gabriela Ganea, Dan Bălășoiu, Andreea Ramona Pasăre, Valentin Andrieș, Cristian Constantinescu, Marian Simion, Valentina Visarion, Georgeta Nedelcu, Oana Anghel, Alexandru Cruceru
Costume: Daniela Diaconescu, Cătălina Tăbăcaru
Nu ratati comedia „Insula Sclavilor” de Pierre Marivaux, ce se va juca si va fi anuntat în Aprilie si Mai 2019.
Oswald Gayer este actorul şi regizorul ce dirijează la perfectie din umbra pe tinerii actori, iar spectacolul „Insula Sclavilor”scrisa de Pierre Marivaux, pus de Teatrul Logos din Bucureşti, aduce în scenă una din cele mai importante piese, o reprezentaţie de excepţie a trupei care prin brand-ul său îşi are meritul şi locul ei în lumea teatrului românesc! Spectacolul se joaca nu doar cu măsti, ci şi cu maxima expresie corporală, în stilul Comediei dell´ Arte, în faţa unui număr impresionant de spectatori, de toate vârstele, demonstrând, astfel, ce înseamna teatrul adevărat, tempo-ul său de joc, nuanţat şi plin de vitalitate, va fi răsplătit cu un plus de aplauze, aşa cum s-a intăplat de fiecare dată în toate spectacolele. Este primul spectacol ce s-a jucat la Teatrul Logos acum 14 ani şi care tinde spre teatrul antic.
„Insula sclavilor” este o comedie minunată, cu un substrat nobil şi înaltator, portretizând în scene spectaculoase, oglinda propriilor erori, dar şi miracolul metamorfozelor sufleteşti. Trivelinii, locuitorii insulei, răstoarnă universul echipajului prizonier cu susul în jos. Prin inversarea rangurilor, fiecare stapân are „şansa” de a trăi precum sclavul sau şi viceversa. Procesul transformării exterioare nu poate fi decât unul dureros, la fel ca şi cel interior, însa tocmai această suferinţă, prin care Mariveaux creează cu măiestrie situaţii comice, se dovedeşte a fi la sfârşit eliberatoare.
„Insula sclavilor” reprezită o calătorie a regăsirii libertăţii individuale, independenţa de statutul social. Actorii de teatru „ Logos” vor demonstra că indiferent de vicisitudinile existenţei, arta are puterea de a ne transporta într-o lume de poveste. Personajele în scena aducând cu ele lumi interioare prinse în labirintul propriei lor vieţi, ca la o paradă a destinelor.
Distribuţia: IPICRATHE – Dan Balasoi, ARLEQUIN – Marian Simion EUPHROSINE – Sidonia Gabriela Ganea/ Visarion Valentina CLEANTHIS – Alina Dumitrelea/Georgeta Nedelcu TRIVELIN – Valentin Andries / Bogdan Dita / Andreea Ramona Pasare / Oana Anghel / Doina Sandru/ Visarion Valentina
Durata spectacolului: 80 de minute.
Toate spectacolele încep la ora 19.00, la Centrul Cultural pentru U.N.E.S.C.O. Nicolae Balcescu din strada 11 Iunie, nr. 41, Sector 4.Intrarea este liberă, dar pentru a vă rezerva loc contactaţi telefonic la 0727.55.77.27
TEATRE IMPORTANTE LA CARE ACTORUL SI REGIZORUL OSWALD GAYER A REALIZAT PROIECTE:
Teatrul Municipal BERNA – Teatrul Municipal ESSEN – Teatrul Municipal ERLANGEN – Teatrul Municipal INGOLSTAD – Teatrul Municipal DARMSTADT – T.A.T. FRANKFURT – Künstlerfabrik BERLIN – Theater R.D.Izar MÜNCHEN – Teatrul Unicorn FRANKFURT – Teatrul Municipal FRANKFURT – Statttheater WIEN – Teatrul – La Mama NEWYORK – Teatrul de Stat STUTTGART – Novalis Bühne STUTTGART – Schauspielhaus BONN – Landestheater St.PÖLTEN – Haus de Kunst – INSBRUCK Apollo-Theater SIEGEN Teatrul Logos BUCUREȘTI
,,Când toate reperele din lumea noastră se prăbușesc, ne întoarcem și rămânem la teatru, oază a mai vechilor idealuri de bine, adevăr și frumos.“