DJ-ii din prezent ştiu marketing, dar habar n-au muzică

Anul acesta, 7UP a lansat o campanie oficială cu Tiësto, intitulată „Your Shot”.

How-to-secure-DJ-gigPremiul: ajungi să pui muzică pe marile scene ale unora dintre cele mai mari festivale EDM din lume. Acesta e doar unul dintre numeroasele semne că se caută cu fervoare talente. Toată lumea vrea să iasă în evidență prin toate mijloacele necesare. Visul oricărui DJ de dormitor, când își cumpără echipamentul de DJ pentru prima oară și-l bagă în priză, e să vizualizeze mii de oameni care dansează înnebuniți în fața lui. Când deschide ochii, își vede doar camera dezordonată și posterele cu artiștii preferați. De ce au tinerii aceștia nevoie ca să-și transforme visul în realitate? Mulți aleg să urmeze acești pași simpli, care par să-i ajute să ajungă la statutul de star, dar care, de fapt, îi îndepărtează mai mult ca oricând.

Pasul 1: Alege-ți un nume de scenă și fă-te model

Mi se pare incredibilă creativitatea noilor DJ. Majoritatea devin experți în design. Să zicem că-ți alegi ca nume de scenă „A5stro”, după care faci tot ce-ți stă în putere ca să le faci cunoscut altora faptul că nu e doar alias-ul tău, ci și propriul tău brand. Mulți tineri învață să facă grafică, logo-uri, bannere și găsesc tehnici vizuale care să-i facă să pară că au un public mai mare decât au, de fapt (Eu unul habar n-am, pentru că n-am învățat în facultate să folosesc Photoshop-ul în felul ăsta). Își conving părinții să plătească pentru o ședință foto și apoi împânzesc rețelele sociale cu fotografia lor glossy fotoșopată.

Pasul 2: Devino expert în social media

Noii DJ își fac profiluri pe Facebook, Twitter, Soundcloud, YouTube, Instagram, Snapchat și orice altă rețea mai există. Sunt mulți DJ care plătesc campanii pe Facebook ca să fie expuși la milioane de persoane, deși au pus muzică doar pentru câteva zeci. Oricare dintre noi poate plăti Facebook-ul să ne promoveze postările în toate părțile globului, dar unii DJ necunoscuți au deodată 60 000 de like-uri. Când o persoană care lucrează în industria muzicală descoperă treaba asta, se întreabă: „Ce-am ratat? De ce nu-l știu pe ăsta?”

Pasul 3: Devino orice în afară de persoana care își reprezintă locul nașterii

Una dintre cele mai mari slăbiciuni de pe piața de DJ la o scară globală e că mulți aspiranți își doresc să fie ceea ce nu sunt. Să-l luăm pe prietenul A5tro. Dacă e mexican, probabil n-o să menționeze niciodată chestia asta. Pentru că mulți DJ de top sunt olandezi, suedezi, francezi sau canadieni, mulți DJ care nu sunt din țările alea cred că e în dezavantajul lor să-și dezvăluie țara de proveniență. De ce?

A5tro postează o avalanșă de update-uri cu informații în engleză. Dar când feed-ul zilnic ți-e plin de postări în engleză când tu nici nu știi să scrii corect, e mare păcat.

Ca jurnalist, mi se pare esențial să le arăt celor din jurul meu ce înseamnă lumea mea. Dacă scriu într-o limbă neînțeleasă de mulți din țara mea, pe cine susțin? Facem un efort mare să înțelegem ce fac DJ-ii din alte țări, pentru că muzica lor pare incredibilă, dar ei sunt interesați de ce se întâmplă și în țările altora. Evident că Tiësto n-o să învețe spaniolă ca să înțeleagă ce spune publicul lui din Mexic, dar va aprecia un artist care e iubit și înțeles de publicul lui mai mult decât un artist care pretinde că e olandez.

Pasul 4: Nu-ți face timp pentru producția muzicală

Mulți DJ visează să pună muzică la festivaluri mari și cluburi din toată lumea așa că, atunci când se apropie de acest ideal, vor să se dea în spectacol. Încarcă poze din avion la clasa întâi cu descrierea: „Următorul gig: Miami!” Evident, majoritatea nu sunt în drum spre un festival la care sunt headlineri, ci au și ei un loc în deschidere la un DJ cunoscut unde probabil 99 de procente dintre participanți nu sunt interesați să le asculte piesele. Asta dacă au măcar vreo piesă de-a lor.

Mulți DJ aspiranți sunt prea leneși să stea ore în șir într-un studio ca să facă muzică.

Uneori postează, totuși, fotografii de la un studio de înregistrări pe care le descriu: „Pregătesc niște surprize”, chiar dacă surprizele alea n-o să fie gata niciodată. E un curent pe rețelele sociale care îi consumă pe adolescenții EDM. Dorința să călătorească până în cele mai mari orașe ale lumii cu avioane private, să bea alcool cu DJ-ii superstaruri și să încarce pe rețelele sociale selfie-uri cu oameni faimoși e mai mare decât dorința de a-și exprima emoțiile printr-o piesă.

Asta e vestea proastă: faima și gloria n-o să vină niciodată dacă nu faci muzică.
Orice casă de discuri decentă sau promoter caută artiști cu care să rezoneze publicul, artiști care să miște publicul prin puterea muzicii, fie că e vorba de EDM, techno, jungle sau house. Dacă un artist nu are output creativ, va rămâne doar un DJ care pune muzică în deschiderea altor DJ și va pune doar muzica altora.

Da, e mișto să pui muzica altora, de acord; toți DJ-ii pun și muzica altora, dar sunt întotdeauna momente în care DJ-ii își prezintă un nou remix sau o piesă făcută de ei. David Guetta îi face pe oameni să-i cânte piesele și să bată din palme o oră întreagă. Richard Hawtin bagă ore în șir în cluburile din Ibiza pentru că oamenii vor să-i asculte seturile. Nimănui din public nu-i pasă de feed-ul lui Instagram; toți apreciază că omul caută mereu cea mai bună muzică și își surprinde mereu publicul.

DJ-ii aspiranți trebuie să înceteze să se lase ghidați de marketing. Sloganul ăla clișeu „Contează calitatea, nu cantitatea” se aplică și la DJ. Nu te mai chinui să-ți faci baze de fani imense pe rețelele sociale. Dacă vecinul tău are 100 000 de like-uri pe Facebook, dar tu-l vezi acasă de luni până duminică și mai pune din când în când muzică la petrecerea unui prieten, cred că știi foarte bine câți fani are, de fapt.

Dacă mai mulți DJ ar petrece mai mult timp în studio decât pe Facebook și Instagram, mult mai mulți DJ de dormitor ar deveni staruri adevărate. Vrei să fii luat în serios ca DJ, nu ca expert în marketing și design, nu? Lasă-i pe adevărații experți să se ocupe de asta și tu ocupă-te de muzică, pentru că asta ne interesează pe toți.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.