Scrisoare deschisa catre Ministerul Transporturilor

Drona. Foto: Claudiu Miclăuş

Drona. Foto: Claudiu MiclăuşGuvernul vrea sa interzica dronele – aparate de zbor de mici dimensiuni cu telecomanda folosite, in ultimii ani, mai ales pentru realizarea unor filmari si fotografii aeriene. Cei care detin astfel de aparate nu le vor mai putea folosi pentru ca au fost cumparate fara permisul Autoritatii Aeronautice.Suntem Asociatia Producatorilor de Film si Fotografie Aeriana (APFFA) (in curs de infiintare) si dorim sa ne exprimam dezacordul cu privire la Ordinul Nr.8/2014, emis de Ministerul Transporturilor si publicat in Monitorul Oficial la data de 21.01.2014.

Din asociatia noastra fac parte atat persoane fizice, cat si societati comerciale care presteaza servicii de filmare/fotografie aeriana pentru cele mai diverse domenii: Constructii, Cinematografie, Situatii de Urgenta si Criminalistica, Jurnalism, Media, Turism, Arhitectura, etc.
Prin ordinul sus numit, activitatile pe care le desfasuram devin ilegale iar reglementarile stipulate nu pot fi indeplinite in mod realist. De aceea va solicitam revizuirea acestui ordin datorita urmatoarele considerente:
1. Fiind vorba de aeromodele radiocomandate fara pilot la bord, cu o greutate la decolare sub 10kg si o altitudine de zbor situata in general sub 150m, consideram ca nevoia de creare a unui spatiu aerian segregat (cum ar fi normal pentru un miting de aviatie) nu este masura potrivita pentru un zbor de aeromodel. Activitatea noastra nu interfereaza cu cea a aviatiei civile sau militare.
2. Activitatea noastra depinde in proportie de 99% de conditiile meteorologice (precipitatii, vant, etc), care se pot schimba uneori radical in 24 ore. De aceea cererea unei autorizatii de zbor cu cel putin 45 de zile in prealabil este un non-sens. Este nerealista planificarea unei misiuni de zbor cu cel putin 45 zile inainte, care implica uneori deplasarea a zeci, chiar sute de persoane si echipament la costuri enorme, cum ar fi in domeniul cinematografiei, care depind de aceasta filmare aeriana.
3. Interdictia de zbor in afara unui spatiu aerian segregat sau special amenajat doar de catre Federatia Romana de Modelism constituie o ingradire a drepturilor fundamentale si un monopol inacceptabil pentru noi. Este absurd sa nu fie permis zborul cu o aeronava radiocomandata de mici dimensiuni peste un teren privat (proprietate proprie sau cu acordul proprietarilor) sau peste un teren public unde aeronava nu pericliteaza in nici un fel. Caz concret: Realizarea de imagini aeriene pentru un film documentar sau de prezentare firma, evident la solicitarea acesteia. Libertatea alegerii locului de desfasurare a respectivei activitati dupa caz, este esentiala, desigur tinand cont de restrictiile in vigoare, legate de obiective strategice (aeropoarte, obiective militare, frontiera de stat, etc). Intruniri de aeromodelism in afara de cele organizate de Federatia Romana de Modelism ar deveni ilegale. Nu putem fi de acord cu asa ceva.
4. Respectarea vietii private este stipulata in Legea 287/2009 Art. 74, astfel incat interdictia folosirii unor aeronave sub 1kg, dotate cu camere de filmat sau transmisie de date (Ordinul Nr.8/2014 – Art. 5 – Litera B.) nu are sens. Nu este nevoie neaparat de o drona pentru a filma peste un gard sau intr-un apartament de bloc.
5. Accesul la informatii de interes public este garantat prin Constitutia Romaniei. Consideram ca aeromodelele radiocomandate fara pilot la bord sunt mijloace de mare interes pentru jurnalisti si reporteri, care pot prezenta o imagine de ansamblu care nu este altfel posibila fara eforturi tehnice de amploare.
6. Excluderea totala a echipamentelor de zbor fara pilot din mediul urban ar inseamna ca arhitectii si dezvoltatorii imobiliari nu vor mai putea beneficia de aceste mijloace pentru a-si desfasura activitatea.
7. Impactul economic legat de acest domeniu de activitate este considerabil. Se cheltuiesc muti bani pentru o astfel de activitate, care contribuie la Bugetul de Stat si creeaza locuri de munca.
8. Autoritatea Aeronautica Civila Romana ar fi confruntata zilnic cu zeci sau chiar sute de cereri prevazute de catre Ordinul Nr.8/2014 si birocratie inutila, in loc sa vegheze asupra evitarii unor catastrofe aeriene, precum cea din 21.01.2014. Competenta inregistrarii/inmatricularii unui aeromodel radiocomandat ar trebui sa-i revina Federatiei Romane de Modelism, nu Autoritatii Aeronautice Civile. Limita clasificarii actuale a FRMd nu ia in calcul toate ramurile in care se dezvolta aeronautica si nu dorim ca aceasta sa fie o frana in calea progresului tehnologic.
9. Universitati si centre de cercetare ar trebui sa abandoneze proiecte prin care se dezvolta astfel de echipamente, in vreme ce asemenea proiecte reprezinta apanajul multor centre de cercetare ale universitatilor din occident.
10. Aviatia civila nu poate sa realizeze fotografierea sau filmarea la joasa altitudine, din unghiuri multiple si din proximitate a unor obiective precum structuri de rezistenta, constructii vechi, linii de inalta tensiune, etc. Ordinul Nr. 8/2014 nu ar permite sa realizam noi aceste aceste activitati, de importanta vitala.
11. Promovarea turistica si imaginea Romaniei au avut doar de castigat pe urma fotografiilor si a filmarilor aeriene postate pe internet, fara nici o speculatie de beneficii materiale. Sunt filme recent realizate fara nici un fel de buget, care au strans in cateva saptamani mai multe vizualizari si aprecieri decat majoritatea campaniilor platite din Bugetul de Stat.
12. Avem in vedere organizarea unei retele nationale de entuziasti din randurile noastre, care ar ajuta benevol cu echipament si competenta in cazul unor situatii de urgenta precum gasirea cu toate mijloacele si in timp util a unor persoane disparute sau a combaterii incendiilor, etc, in serviciul ISU, UPU, SMURD, etc.
Folosirea unui aeromodel radiocomandat, dotat cu camera de termoviziune poate contribui semnificativ la gasirea unor persoane in zone izolate, chiar daca acestea sunt in incapacitate de a-si semnala prezenta.
13. Nu in ultimul rand le aducem bucurie in suflet romanilor aflati la munca sau stabiliti in straniatate, vazand imagini si filmari din perspectiva aeriana de joasa altitudine ale frumusetilor acestei tari, pe care o iubim. Vrem sa credem ca am contribui, catusi de putin la o hotarare de a se intoarce in tara, pe considerente sentimentale.

De aceea, va incurajam sa tineti cont de reglementarile din acest domeniu adoptate in tarile Uniunii Europene si sa nu restrictionati abuziv activitatea noastra, asa cum consideram ca este cazul prin prezentul ordin.

Cu stima,
Paul Eduard Schneider
Asociatia Producatorilor de Film si Fotografie Aeriana

Site-ul Videoport.ro a deschis o petitie online:  http://drone.videoport.ro/index.php/petitie

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.